Meest gestelde vragen

 
 
 
 
 
 
 

Wat is Postfilter?

Postfilter biedt consumenten de mogelijkheid de contactgegevens van overleden personen kosteloos te blokkeren, in het Nationaal Overledenenregister, om te voorkomen dat nabestaanden nog geadresseerde reclamepost ontvangen op naam van de overledene. In het Nationaal Overledenenregister blijven de contactgegevens 10 jaar staan.
Postfilter biedt consumenten de mogelijkheid hun contactgegevens kosteloos te laten opnemen in het register van het Nationaal Postregister. Hiermee kunnen consumenten zich laten blokkeren voor ongevraagde geadresseerde reclamedrukwerk. Als de blokkade na 5 jaar niet wordt verlengd, worden de contactgegevens verwijderd. Consumenten die zich hebben ingeschreven via de website, ontvangen 3 maanden voor het einde van de blokkadeperiode een herinneringsbericht.
 
 

Wat kan ik met Postfilter?

U kunt uw contactgegevens kosteloos laten opnemen in de registers van Postfilter. Hiermee kunt u de contactgegevens van overleden personen kosteloos blokkeren, om te voorkomen dat nabestaanden geadresseerde reclamepost ontvangen op naam van de overledene. Hiernaast kunt u uw contactgegevens laten blokkeren voor ongevraagde geadresseerde reclamepost.
 
 

Hoe kan ik me aanmelden?

Voor het blokkeren van de contactgegevens van een overleden persoon in het Nationaal Overledenenregister kunt u gebruik maken van deze website.
Voor het blokkeren van uw contactgegevens voor ongevraagde geadresseerde reclamepost in het Nationaal Postregister kunt u gebruik maken van deze website.

Ook kunt u een briefje sturen naar het volgende adres: Stichting Postfilter, Postbus 666, 1000 AR AMSTERDAM. Vermeld s.v.p. uw contactgegevens (naam, adres, postcode, woonplaats) en de gewenste blokkades: alle sectoren of een aantal sectoren, zogenaamde ’deelblokkades’. Maakt u gebruik van het postadres voor uw registratie, dan ontvangt u geen bevestiging. Vergeet niet de brief voldoende te frankeren. Onvoldoende of ongefrankeerde brieven worden niet in behandeling genomen. Als u gebruik maakt van de website, ontvangt u een bevestigingsemail. Ook kunt u uw gegevens via de website altijd aanpassen. 

    <terug naar de vragen> 

 

Waar kan ik mijn telefoonnummer blokkeren tegen ongevraagde telefoontjes en telefonisch marktonderzoek?

Bij het ‘Bel-me-niet Register’ kunt u uw telefoonnummer blokkeren tegen ongevraagde telefoontjes (Telemarketing).
Het Bel-me-niet Register kunt u bereiken via:
- Postbus 90720, 2509 LS Den Haag   of
- 0900-6661000.
 
Bij het ‘Onderzoekfilter’ kunt u uw telefoonnummer blokkeren tegen ongevraagde telefonisch marktonderzoek.
Het Onderzoekfilter is te bereiken via:
- 0900-6665000
 
 

Heeft Postfilter de activiteiten van Infofilter overgenomen?

Postfilter beheert vanaf 1 oktober 2009 het Nationaal Overledenenregister en het Nationaal Postregister. Stichting Infofilter beheert vanaf 1oktober 2009 het wettelijke Bel-me-niet Register (www.bel-me-niet.nl) . Het Telefonisch Marktonderzoek-register wordt vanaf 1 oktober 2009 beheerd door de MOA (www.onderzoekfilter.nl).
 
 

Hoe is Postfilter georganiseerd?

Stichting Postfilter (‘Postfilter’) is opgericht door de volgende branche-/belangenorganisaties:
- DDMA (branchevereniging voor dialoogmarketing),
- Thuiswinkel.org (branchevereniging voor bedrijven met producten en/of diensten op afstand),
- Goede Doelen Nederland (brancheorganisatie van goede doelen, voorheen VFI),
- VGP (Vereniging Grootgebruikers Postdiensten),
- NUV (Nederlands Uitgevers Verbond),
- KVGO (belangenorganisatie voor werkgevers in de grafimedia-branche),
- Nederlandse Postbedrijven (Sandd en PostNL).
 
Postfilter richt zich op het beheer van het Nationaal Overledenenregister en Nationaal Postregister. Postfilter is een zelfreguleringsinitiatief.
 
Organisatie
Bestuur:
- Gosse Bosma (Goede Doelen Nederland, voorheen VFI)  - voorzitter - 
- Wijnand Jongen (Thuiswinkel.org)
- Diana Janssen (DDMA) 
- Peter Jan van der Giessen (VGP)
- Henk van Esch (NUV/KVGO)
- Patricia van den Hanenberg (PostNL)
- Maarten Poels (Sandd)
 
 
  

 

Is Postfilter een wettelijk register?

Nee, Postfilter is een zelfreguleringsinitiatief.
 

 

Moet ik me opnieuw aanmelden bij Postfilter, nu Postfilter en Infofilter zijn gesplitst?

Nee, de inschrijvingen/registraties in het Nationaal Overledenenregister en het Nationaal Postregsiter zijn op 1 oktober 2009 overgedragen aan Postfilter. De registratieduur is niet aangepast. De blokkades blijven 5 jaar staan. Na 5 jaar moet u de registratie verlengen. Als u gebruik heeft gemaakt van de website (voor de registratie) ontvangt u 3 maanden voor het verlopen van de periode een herinnerings e-mail. Via de website kunt u uw blokkade verlengen. Als u geen gebruik heeft gemaakt van de website moet u opnieuw een blokkade aanvragen via de website of via het postadres.
U kunt een briefje sturen naar het volgende adres: Stichting Postfilter, Postbus 666, 1000 AR AMSTERDAM.
Vermeld s.v.p. uw contactgegevens (naam, adres, postcode, woonplaats) en de gewenste blokkades: alle sectoren of een aantal sectoren, zogenaamde ’deelblokkades’. Maakt u gebruik van het postadres voor uw registratie, dan ontvangt u geen bevestiging. Vergeet niet de brief voldoende te frankeren. Onvoldoende of ongefrankeerde brieven worden niet in behandeling genomen. Als u gebruik maakt van de website, ontvangt u een bevestigingsemail. Ook kunt u uw gegevens via de website altijd aanpassen.
 

 

Ontvang ik een bevestiging van mijn blokkadeverzoek?

Als u gebruik maakt van de website, ontvangt u een bevestigingsemail. Maakt u gebruik van het postadres, dan ontvangt u geen bevestiging. Indien u gebruik maakt van de website kunt u uw gegevens altijd aanpassen.
 

 

Hoe kan ik Postfilter bereiken / hoe kom ik met Postfilter in contact?

U kunt uw contactgegevens blokkeren tegen ongevraagde commerciële post via deze website van Postfilter. Ook kunt u een briefje sturen naar het volgende adres: Stichting Postfilter,Postbus 666,1000 AR AMSTERDAM.
Vermeld s.v.p. uw contactgegevens (naam, adres, postcode, woonplaats) en de gewenste blokkades: alle sectoren of een aantal sectoren, zogenaamde ’deelblokkades’. Maakt u gebruik van het postadres voor uw registratie, dan ontvangt u geen bevestiging. Vergeet niet de brief voldoende te frankeren. Onvoldoende of ongefrankeerde brieven worden niet in behandeling genomen. Als u gebruik maakt van de website, ontvangt u een bevestigingsemail. Ook kunt u uw gegevens via de website altijd aanpassen.
Voor vragen die niet in de lijst van meest gestelde vragen staan kunt u gebruik maken van het contactformulier. U ontvangt binnen tien werkdagen antwoord op uw vraag. Voor klachten kunt u ook gebruik maken van dit contactformulier. 
  

    <terug naar de vragen>

 

Kan ik via Postfilter ook een 'NEE/JA'- of NEE/NEE'-sticker bestellen?

De zogenoemde NEE|NEE- of NEE|JA-stickers houden ongeadresseerd reclamedrukwerk en eventueel huis-aan-huisbladen tegen. Het gaat hierbij dus om reclamedrukwerk dat niet is geadresseerd, niet persoonlijk is verstuurd.
De brievenbusstickers die u kunt gebruiken om ongeadresseerd reclamedrukwerk en of huis-aan-huisbladen te weren uit de brievenbus kunt u gratis verkrijgen bij uw gemeente. U kunt de brievenbussticker ook bestellen via www.neeneeneeja.nl
De 'NEE|NEE'- of NEE|JA'-stickers vallen buiten het werkgebied van Postfilter, die zich specifiek richt op direct marketing, gericht aan personen. 
 

  

Ik heb mijn contactgegevens geblokkeerd en heb toch weer ongevraagde geadresseerde reclamepost ontvangen, hoe kan dat?

In de regel zijn er 3 oorzaken dat er ondanks de blokkade toch een ongevraagde geadresseerde reclamepost wordt verstuurd/ontvangen:
1. uw gegevens zijn nog niet of niet goed verwerkt door fouten in de verwerking of fouten in opgevoerde gegevens
2. u bent klant of klant geweest van de organisatie
3. de organisatie heeft het Nationaal Postregister van Postfilter niet geraadpleegd
 
Ad 1. Het duurt gemiddeld 4 tot 6 weken voordat organisaties uw nieuwe of gewijzigde aanmeldingen hebben verwerkt. In deze periode is het mogelijk dat u nog wordt benaderd. Het kan ook zijn dat uw gegevens niet of niet goed zijn verwerkt. De fout kan ook eventueel worden veroorzaakt door een typefout.
Ad 2. U kunt organisaties waar u al eens eerder contact mee heeft gehad, omdat u er bijvoorbeeld klant bent (geweest), melden dat u niet meer wilt dat ze uw gegevens voor commerciële doeleinden gebruiken. Dit kunt u het beste schriftelijk doen. U hoeft uw verzoek niet te motiveren. Organisaties zijn wettelijk verplicht om uw gegevens in hun eigen adresbestanden te blokkeren. Dit wordt ‘recht van verzet’ genoemd.
Ad 3. Indien u zich langer dan 6 weken geleden heeft geregistreerd en indien u geen klant bent (of geweest) van de organisatie, dan kunt u een klacht indien bij de organisatie die het ongevraagde geadresseerde reclamepost heeft verstuurd. Wordt de klacht niet binnen twee weken beantwoord of wordt de klacht, volgens u, onbevredigend beantwoord, dan kunt u een klacht indienen bij Stichting Reclame Code Commissie. Deze stichting zal uw klacht in behandeling nemen en u informeren over de verdere afhandeling.
 

  

Wat moet ik doen om geen ongevraagde geadresseerde reclamepost meer te ontvangen?

U kunt uw contactgegevens via deze website (www.postfilter.nl) blokkeren voor ongevraagde geadresseerde reclamepost. Ook kunt u een briefje sturen naar het volgende adres:  Stichting Postfilter, Postbus 666, 1000 AR AMSTERDAM.
Vermeld s.v.p. uw contactgegevens (naam, adres, postcode, woonplaats) en de gewenste blokkades: alle sectoren of een aantal sectoren, zogenaamde ’deelblokkades’. Maakt u gebruik van het postadres voor uw registratie, dan ontvangt u geen bevestiging. Vergeet niet de brief voldoende te frankeren. Onvoldoende of ongefrankeerde brieven worden niet in behandeling genomen. Als u gebruik maakt van de website, ontvangt u een bevestigingsemail. Ook kunt u uw gegevens via de website altijd aanpassen.
 

 

Kan ik iemand anders aanmelden voor Postfilter?

De registraties/blokkades in het Nationaal Overledenenregister en het Nationaal Postregister zijn persoonsgebonden. Per persoon moet er een aparte/eigen registratie worden aangemaakt. Het is mogelijk iemand anders aan te melden via Postfilter. Uw e-mailadres kunt u, indien gewenst, voor meerdere registraties gebruiken. Wel dient u voor elke registratie een andere gebruikersnaam te gebruiken.
Heeft u of de persoon die u wilt aanmelden geen beschikking over internet of wilt u uw gegevens niet via deze website aanmelden, dan kunt u een briefje sturen naar: Stichting Postfilter, Postbus 666, 1000 AR AMSTERDAM.
Vermeld s.v.p. uw contactgegevens (naam, adres, postcode, woonplaats) en de gewenste blokkades: alle sectoren of een aantal sectoren, zogenaamde ’deelblokkades’. Maakt u gebruik van het postadres voor uw registratie, dan ontvangt u geen bevestiging. Vergeet niet de brief voldoende te frankeren. Onvoldoende of ongefrankeerde brieven worden niet in behandeling genomen. Als u gebruik maakt van de website, ontvangt u een bevestigingsemail. Ook kunt u uw gegevens via de website altijd aanpassen.
 

 

Ik wil graag mijn bedrijf laten blokkeren voor ongevraagde geadresseerde reclamepost, kan dat via Postfilter?

Postfilter richt zich op consumenten. Bedrijven, organisaties en instellingen kunnen zich niet aanmelden.
 

 

Hoe lang blijven de blokkades geldig?

In het Nationaal Overledenenregister blijven de contactgegevens 10 jaar in het register staan.
In het Nationaal Postregister blijven de contactgegevens 5 jaar in het register staan. Iedereen die zijn e-mailadres achterlaat bij Postfilter (of in het verleden Infofilter) wordt vóór het verstrijken van de termijn geattendeerd op de verjaring van de blokkade. Gebruikers die dit willen, kunnen hun blokkade dan weer kosteloos verlengen. Voor veel mensen is het bovendien een goede gelegenheid om na te gaan of de blokkade nog past bij de persoonlijke omstandigheden, of dat er wijzigingen zijn.
 

 

Hoe lang duurt de verwerking van mijn aanmelding/ wijziging?

Het duurt 4-6 weken voor organisaties nieuwe of gewijzigde aanmeldingen hebben verwerkt. In deze periode is het mogelijk dat u nog wordt benaderd met ongevraagde geadresseerde reclamepost.
 

 

Ik ben klant bij een bedrijf maar ik wil toch geen ongevraagde geadresseerd reclamepost ontvangen.Hoe kan ik daarvoor zorgen?

U kunt organisaties waar u al eens eerder contact mee heeft gehad, omdat u er bijvoorbeeld klant bent (geweest), melden dat u niet meer wilt dat ze uw gegevens voor commerciële doeleinden gebruiken. Dit kunt u het beste schriftelijk doen. U hoeft uw verzoek niet te motiveren. Organisaties zijn wettelijk verplicht om uw gegevens in hun eigen adresbestanden te blokkeren. Dit wordt ‘recht van verzet’ genoemd.
 

 

Ik heb mij al ingeschreven bij Infofilter, moet ik mij nu ook nog inschrijven bij Postfilter?

Nee, de inschrijving in het Nationaal Overledenenregister en het Nationaal Postregister zijn op 1 oktober 2009 overgedragen aan Postfilter. De registratieduur is niet aangepast. De blokkades blijven 5 jaar staan. Na 5 jaar moet u de registratie verlengen. Als u gebruik heeft gemaakt van de website (voor de registratie) ontvangt u 3 maanden voor het verlopen van de periode een herinnerings e-mail. Via de website kunt u uw blokkade verlengen. Als u geen gebruik heeft gemaakt van de website moet u opnieuw een blokkade aanvragen via de website of via het postadres. U kunt een briefje sturen naar het volgende adres:Stichting Postfilter, Postbus 666, 1000 AR AMSTERDAM.
Vermeld s.v.p. uw contactgegevens (naam, adres, postcode, woonplaats) en de gewenste blokkades: alle sectoren of een aantal sectoren, zogenaamde ’deelblokkades’. Maakt u gebruik van het postadres voor uw registratie, dan ontvangt u geen bevestiging. Vergeet niet de brief voldoende te frankeren. Onvoldoende of ongefrankeerde brieven worden niet in behandeling genomen. Als u gebruik maakt van de website, ontvangt u een bevestigingsemail. Ook kunt u uw gegevens via de website altijd aanpassen.
 
 
Bedrijven en instellingen hebben verschillende manieren om te communiceren met u als consument. Voor commerciële boodschappen, zoals nieuwe producten, aanbiedingen of acties worden TV-commercials, radiospotjes, advertenties, billboards, folders maar ook geadresseerde persoonlijke post ingezet. TV en radio commercials worden ook wel massa media genoemd. Een groot publiek wordt bereikt met dezelfde boodschap of aanbieding. Geadresseerde post heeft de mogelijkheid dat er rekening wordt gehouden met persoonlijke voorkeuren van consumenten en doelgroepen. Voor een succesvolle actie via geadresseerde reclamepost is het van belang dat deze doelgroep zorgvuldig is gekozen. Om dit te realiseren maken organisaties gebruik van hun eigen klantenbestand, én van adressen die ze speciaal voor dit doel inkopen. Het mes snijdt hierbij aan twee kanten. Door een zorgvuldige selectie heeft een bedrijf of organisatie meer kans op succes en heeft minder kosten, terwijl voor u als consument het prettig is om post te krijgen die u leuk vindt, aanspreekt en dus bij u past.
 
 

Hoe komt een organisatie aan adresgegevens?

Voor geadresseerde post maken bedrijven en instellingen gebruik van adressen uit verschillende bronnen. Vrijwel alle bedrijven beheren tegenwoordig een eigen relatiebestand. Hierin zitten adressen die ze in de loop der jaren hebben verzameld. Het kan zijn dat een bedrijf u als relatie beschouwt omdat u in het verleden klant bent geweest. Of omdat u ooit informatie heeft aangevraagd, of op een andere manier uw gegevens heeft verstrekt. Bijvoorbeeld bij een prijsvraag waaraan u hebt meegedaan, of bij een proefabonnement. Daarnaast kopen organisaties adressen in bij professionele adresaanbieders. Deze worden zorgvuldig geselecteerd, zodat de juiste mensen worden benaderd. Het is belangrijk om te weten dat bedrijven en instellingen deze adressen maar éénmalig mogen gebruiken. Bij het gebruiken en verwerken van adressenbestanden zijn gedragsregels opgesteld die nagenoeg alle bedrijven in Nederland onderschrijven. Het waarborgen van de privacy is daarbij een belangrijk uitgangspunt.