Veelgestelde vragen

Staat uw vraag er niet bij? Mail deze dan naar info@postfilter.nl

Wat is Postfilter?

Postfilter biedt consumenten de mogelijkheid de contactgegevens van overleden personen kosteloos te blokkeren, in het Nationaal Overledenenregister, om te voorkomen dat nabestaanden nog geadresseerde reclamepost ontvangen op naam van de overledene. In het Nationaal Overledenenregister blijven de contactgegevens 10 jaar staan.

Postfilter biedt consumenten de mogelijkheid hun contactgegevens kosteloos te laten opnemen in het register van het Nationaal Postregister. Hiermee kunnen consumenten zich laten blokkeren voor ongevraagde geadresseerde reclamedrukwerk. Als de blokkade na 5 jaar niet wordt verlengd, worden de contactgegevens verwijderd. Consumenten die zich hebben ingeschreven via de website, ontvangen 3 maanden voor het einde van de blokkadeperiode een herinneringsbericht.

Hoe kan ik me aanmelden?

Via de registratiepagina kunt u sich aanmelden. Na autorisatie door de beheerder krijgt u toegang tot de bestanden van Postfilter.

Waar kan ik mijn telefoonnummer blokkeren tegen ongevraagde telefoontjes en telefonisch marktonderzoek?

Bij het Bel-me-niet Register kunt u uw telefoonnummer blokkeren tegen ongevraagde telefoontjes (Telemarketing).

Het Bel-me-niet Register kunt u bereiken via:

Bij het Onderzoekfilter kunt u uw telefoonnummer blokkeren tegen ongevraagde telefonisch marktonderzoek.

Het Onderzoekfilter is te bereiken via:

Hoe kan ik me aanmelden?

Via de registratiepagina kunt u sich aanmelden. Na autorisatie door de beheerder krijgt u toegang tot de bestanden van Postfilter.

Heeft Postfilter de activiteiten van Infofilter overgenomen?

Postfilter beheert vanaf 1 oktober 2009 het Nationaal Overledenenregister en het Nationaal Postregister. Stichting Infofilter beheert vanaf 1oktober 2009 het wettelijke Bel-me-niet Register (www.bel-me-niet.nl) . Het Telefonisch Marktonderzoek-register wordt vanaf 1 oktober 2009 beheerd door de MOA (www.onderzoekfilter.nl).

Hoe is Postfilter georganiseerd?

Stichting Postfilter is opgericht door de volgende branche-/belangenorganisaties:

  • - DDMA (branchevereniging voor dialoogmarketing),
  • - Thuiswinkel.org (branchevereniging voor bedrijven met producten en/of diensten op afstand),
  • - Goede Doelen Nederland (brancheorganisatie van goede doelen, voorheen VFI),
  • - VGP (Vereniging Grootgebruikers Postdiensten),
  • - NUV (Nederlands Uitgevers Verbond),
  • - KVGO (belangenorganisatie voor werkgevers in de grafimedia-branche),
  • - Nederlandse Postbedrijven (Sandd en PostNL).

Postfilter richt zich op het beheer van het Nationaal Overledenenregister en Nationaal Postregister. Postfilter is een zelfreguleringsinitiatief.

Organisatie

Bestuur:

  • - Gosse Bosma (Goede Doelen Nederland, voorheen VFI) - voorzitter -
  • - Wijnand Jongen (Thuiswinkel.org)
  • - Diana Janssen (DDMA)
  • - Peter Jan van der Giessen (VGP)
  • - Henk van Esch (NUV/KVGO)
  • - Patricia van den Hanenberg (PostNL)
  • - Maarten Poels (Sandd)
Is Postfilter een wettelijk register?

Nee, Postfilter is een zelfreguleringsinitiatief.

Moet ik me opnieuw aanmelden bij Postfilter, nu Postfilter en Infofilter zijn gesplitst?

Nee, de inschrijvingen/registraties in het Nationaal Overledenenregister en het Nationaal Postregsiter zijn op 1 oktober 2009 overgedragen aan Postfilter. De registratieduur is niet aangepast. De blokkades blijven 5 jaar staan. Na 5 jaar moet u de registratie verlengen. Als u gebruik heeft gemaakt van de website (voor de registratie) ontvangt u 3 maanden voor het verlopen van de periode een herinnerings e-mail. Via de website kunt u uw blokkade verlengen. Als u geen gebruik heeft gemaakt van de website moet u opnieuw een blokkade aanvragen via de website of via het postadres.

U kunt een briefje sturen naar het volgende adres: Stichting Postfilter, Postbus 666, 1000 AR AMSTERDAM.

Vermeld s.v.p. uw contactgegevens (naam, adres, postcode, woonplaats) en de gewenste blokkades: alle sectoren of een aantal sectoren, zogenaamde ’deelblokkades’. Maakt u gebruik van het postadres voor uw registratie, dan ontvangt u geen bevestiging. Vergeet niet de brief voldoende te frankeren. Onvoldoende of ongefrankeerde brieven worden niet in behandeling genomen. Als u gebruik maakt van de website, ontvangt u een bevestigingsemail. Ook kunt u uw gegevens via de website altijd aanpassen.